Dragon Awards

I kväll är det också dags för prisutdelning. Dragon Awards delas ut i kategorierna Best Nordic Film, The Ingmar Bergman International Debut Award, Publikens Val: Bästa Nordiska Film, Bästa Svenska Dokumentär, Bästa Långfilm och New Talent. Mer information och vilka filmer som är nominerade hittar ni här.

Jag önskar att jag hade sett tillräckligt mycket för att sätta ett tips i samtliga kategorier men tyvärr är det bara i kategorin Beset Nordic Film som jag känner att jag sett tillräckligt för att kunna ha en åsikt i. Jag har ju skrivit om Flimmer ett par gånger men den film som bjudit på den bästa upplevelsen har definitivt varit The Orheim Company av Arild Andresen. En skildring av den unge Jarles sökande uppväxt som trots mörka omständigheter lyckas hålla fokus på identitet och engagemang. Även Avalon ligger i topp men då sympati är något som totalt saknas gentemot alla delar av den filmen så hamnar den för min del i skuggan av hoppet i The Orheim Company.

Kort och gott – Tips, hopp och tro går till The Orheim Company för Best Nordic Film.

Leave a Reply

